5x Content ideeën voor Social Media

Voor sommige ondernemers een creatieve taak terwijl het voor veel ondernemers juist een ‘moetje’ is. Vaak weten we hoe belangrijk online zichtbaarheid is maar komt deze taak toch heel snel onderaan de volle to do list te staan. Want wat moet ik nu weer posten, wat voor foto moet daar dan bij en op welke kanalen wil ik het allemaal delen? Genoeg vragen om over na te denken maar goede content maken hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn.

Sowieso is de eerste tip die ik wil geven; begin gewoon. Door te doen kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt, wat aanslaat bij je publiek en wat voor jou als ondernemer goed voelt. Als je eenmaal bezig bent dan weet ik zeker dat er vanzelf genoeg toffe content ideeën in je opkomen waar je weer mee aan de slag kan gaan. Daarna kun je meer de diepte in, jouw brand gaan bouwen en strategisch aan de slag. Maar om je het eerste zetje te geven hieronder 5 content ideeën die goed werken op social media.

1. Persoonlijk

Op social media is consistentie natuurlijk heel belangrijk maar afwisseling net zo. Jouw volgers komen niet online om per se iets te kopen. De meeste mensen zijn actief op social media om geëntertaind te worden. Ze willen iets grappigs zien, ontspannen, geïnspireerd worden of iets leren. Dit kun je heel makkelijk bereiken door ook persoonlijk online aanwezig te zijn. Het gaat niet alleen om jouw merk of bedrijf maar zeker ook om de persoon achter dit bedrijf. Laat eens zien wie je bent, zodat mensen echt de connectie met jou aangaan.

  • 5Stories over hoe jouw leven naast je werk eruit ziet: gezin of hobby’s bijvoorbeeld.
  • 5Deel in een post een aantal leuke feitjes over jezelf.
  • 5Deel in een post jouw reis bucketlist
  • 5Vertel in een video hoe jouw reis als ondernemer is geweest.
Piramides Egypte

2. Kijkje achter de schermen

Jij hebt misschien het idee dat iedereen precies weet wat jij doet voor werk maar ik kan je vertellen, dit valt heel vaak tegen. Mensen vinden het over het algemeen heel leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. Zo wordt het product of de dienst die je aanbiedt meer dan dat, jouw volgers krijgen er nu ook een gevoel bij.

  • 5Story een dag lang en laat zien hoe een werkdag eruit ziet.
  • 5Heb je personeel, stel deze dan om de beurt aan je volgers voor in een post.
  • 5Maak een video die te maken heeft met je product of dienst: hoe wordt je product ingepakt of hoe kan een klant aan de slag zodra hij een online dienst heeft aangeschaft?
  • 5Speel in op actualiteiten: hoe gaat het er achter de schermen aan toe na het aankondigen van nieuwe corona maatregelen bijvoorbeeld.
Farao mummies Egyptisch museum

3. Veelgestelde vragen

Als je klanten hebt dan kan het bijna niet anders dan dat er wel eens een vraag wordt gesteld. Door antwoord te geven op deze veelgestelde vragen geef je jouw volgers meteen duidelijkheid. Daarnaast kun je laten zien wat jouw expertise is, waar weet jij veel van af. Het is ook meteen een manier om je aanbod nog duidelijker in beeld te brengen, dit helpt natuurlijk weer voor je sales. Dit kun je op verschillende manieren doen maar zorg er altijd voor dat het makkelijk is terug te vinden op je social media kanalen. Door een post te delen waaruit je in de eerste regel kan opmaken dat het over vragen & antwoorden gaat of door je stories op te slaan onder een highlight ‘Q&A’ bijvoorbeeld.

  • 5Zoek de veelgestelde vragen die je eerder kreeg bij elkaar en geef daar antwoord op in een post.
  • 5Vraag in je stories op Instagram naar wat jouw volgers willen weten. Deel de antwoorden hierop daarna ook in je stories zodat iedereen alle vragen en antwoorden kan lezen.
  • 5Geef bij een kijkje achter de schermen antwoord op vragen. Als voorbeeld; laat je zien dat je een fotoshoot hebt vertel dan meteen hoe lang een shoot duurt, hoeveel foto’s de klant na afloop krijgt en wat het kost.

4. Actualiteiten

Dit is misschien wel de aller makkelijkste manier van content bedenken, inspelen op wat er speelt. Dit kan nieuws zijn dat invloed heeft op jouw branche maar natuurlijk ook vaststaande dingen zoals feestdagen. Speel in op de vragen die de actualiteiten bij je volgers kunnen oproepen. Zijn er nieuwe corona maatregelen voor restaurants: laat zien dat het mogelijk is om je favoriete gerecht af te halen of verzin een toffe actie zoals een zelf te koken diner voor thuis. Zo voorzie je jouw volgers niet alleen van informatie, je speelt ook in op wat zij op dit moment nodig hebben.

Content die makkelijk vooruit te plannen is, dat is content over vaste gebeurtenissen. Wat voor aanbiedingen heeft jouw bedrijf rondom kerst of waarom is jullie product perfect om als cadeau te geven tijdens de feestdagen. Vakanties of nationale dagen zijn hier ook ideaal voor: het perfecte uitje in de herfstvakantie of een heerlijk menu op national vegan day, maak hier mooi gebruik van.

  • 5Deel in stories hoe jullie omgaan met veranderende maatregelen, wat moeten gasten of klanten weten hierover?
  • 5Maak een post met een toffe actie of aanbieding inspelend op een feest- of nationale dag.
  • 5Doe een winactie: laat volgers anderen taggen of jullie post delen om kans te maken.
  • 5Maak een video of reels over die speciale dag. Is het personeel aan het werk in kersttruien of doen jullie de vergadering buiten of nationale wandeldag?
Cocktails Productshoot

5. Enthousiasme delen

Als het goed is krijg je vast regelmatig enthousiaste reacties of reviews van klanten. Natuurlijk voor jezelf erg leuk maar zeker net zo waardevol om te delen met je volgers. Een hele positieve review kan een potentiële klant misschien wel over de streep trekken. Dit kan op heel veel verschillende manieren en hoeft dus niet te blijven bij een statisch tekstje op je website. Probeer dit af te wisselen in foto’s, video’s en tekst, zodat het ook natuurlijk te mixen is met je andere content. Deel regelmatig het enthousiasme van jouw klanten en reageer altijd als ze je persoonlijk contacten. Zo blijft de motivatie ook hoog voor jouw klanten om online te delen wat ze van jouw product of dienst vinden. Je maakt niet alleen mooi gebruik van hun waardevolle reviews maar gaat ook meer de connectie aan met je volgers. 

  • 5Laat huidige of oude klanten een korte review opnemen in videovorm en plaats dit in je stories.
  • 5Kies elke week een klant van de week, diegene die de de mooiste foto van je product of de bijzonderste review heeft geplaatst wordt gedeeld in een post of story.
  • 5Als je vertelt over je aanbod in stories laat dan in tekst een geschreven review erbij zien die bijvoorbeeld op je website staat.
Meditation moment app Thuiswerken Digital Nomad

Natuurlijk zijn er hele content strategieën die je in kunt zetten om je social media naar een next level te tillen. Je bereik te vergoten, engagement met je volgers te verhogen en je brand duidelijk te laten zien. Toch moet je ergens beginnen, bij het begin en dat is gewoon gaan posten. Hierboven heb je al een aantal ideeën waarmee je zeker een tijdje vooruit kan om content te bedenken. Ga foto’s posten, probeer eens stories of reels uit en kom er zo achter wat werkt. Done is beter than perfect, dus maak in ieder geval een begin. Als je dit eenmaal in je vingers hebt krijgt je vast zelf een hoop nieuwe ideeën of is het tijd om met iemand te sparren hiervoor. Maar bedenk, zorg dat je er vooral plezier in hebt, dit maakt alles een stuk makkelijker. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.